Frågor & svar

  • Hur beställer jag ett Guldbrev®?

    Du kan beställa hem ditt Guldbrev på flera olika sätt:

    1. Via internet - Använd beställningsformuläret här på hemsidan.
    2. Via mobilen (mobilversion av Guldbrev.se)
    3. Via kundtjänst (08-12 00 28 00)
  • Är det tryggt att skicka in sitt guld via rekommenderat brev (REK-brev)?

    Ja, ditt guld skickas inte in via vanlig post, dvs. du lägger inte ditt guld i en vanlig brevlåda utan lämnar in Guldbrevet hos ditt lokala postombud i ett rekommenderat brev (REK-brev). När du gör detta får du ett kvitto som är ditt värdebevis på att ditt guld automatiskt är försäkrat. När Guldbrevet väl kommer fram till oss måste vi kvittera ut det. Allt för att försäljningsprocessen ska vara så säker som möjlig. Du kan även följa din rekommenderade försändelse på Postens egna sidor.

    På returbrevet står inte vårt namn eller vår logga med, vilket minimerar risken för att någonting ska komma bort. Detta i kombination med försäkringen gör att du kan känna dig helt säker!

  • Har Guldbrev någon butik man kan besöka?

    Nej, det har vi inte. Det är en av anledningarna till att vi kan hålla våra kostnader låga och erbjuda våra guldpriser till dig.

  • Hur lång tid efter det att jag skickat in mitt guld får jag betalt?

    Med Swish betalar vi ut på några sekunder efter att din värdering är klar och godkänd av dig.

    Med banköverföring betalar vi ut dina pengar till dig så snart vi värderat guldet som kommit oss tillhanda, samt mottagit kontonummer från dig. Vi gör överföringen till ert kontonummer inom loppet av 24 timmar efter att du angivit kontonummer (undantaget helgdagar).

    Vi kan även göra en betalning via avi om det önskas. Utbetalning till ditt kontonummer via banköverföring är kostnadsfritt men väljer du istället att få dina pengar utbetalda med bankavi så tar din bank ut en avgift om 49kr.

    Logga in på Mina Sidor när värderingen är klar och ange kontonummer, samt se status på ditt ärende.

  • Hur vet jag att ni väger och värderar mitt guld så att det blir rätt?

    Se menyn "Hur priset sätts" ovan för mer detaljerad beskrivning. Här följer en kort sammanfattning:

    Allt guld vägs på guldvågar godkända av EU och som kalibreras av SP Statens Sveriges Tekniska Forskningsinstitut med jämna mellanrum. Ditt guld värderas av våra välutbildade guldvärderare med många års erfarenhet. Guldets karathalt identifieras med hjälp av skraptester och kungsvatten. Även en magnet kan användas för att snabbt se om ett föremål är av guld eller ej (guld är ej magnetiskt). Kungsvattnet vi använder finns för olika karathalter och penslas på skrapstenen där guldkorn fastnat.

  • Hur kan jag få snabbhetsbonus för mitt guld?

    För att erhålla snabbhetsbonus för ditt guld ska du skicka in ditt guld senast vardagen efter du mottagit ditt Guldbrev® i din brevlåda.

    Om du exempelvis erhållit ditt Guldbrev® från oss på en måndag så måste du returnera det senast på tisdagen via post till oss för att erhålla priset med snabbhetsbonus. Om du erhållit ditt Guldbrev® på en fredag så måste du returnera det senast på måndagen via post till oss för att erbjudandet ska gälla (samma princip gäller även vid helgdagar).

  • Tar ni ut någon värderingsavgift?

    Nej, vi har ingen värderingsavgift. Vi har även gratis retur om du inte är nöjd med din värdering.

    Utbetalning till ditt kontonummer via banköverföring är också kostnadsfritt men väljer du istället att få dina pengar utbetalda med bankavi så tar din bank ut en avgift om 49kr.

  • Kan jag få tillbaka mitt guld om jag inte accepterar det erbjudna priset?

    Självklart kan du få tillbaka de föremål du inte vill sälja. Inga avgifter tillkommer.

    En retur kan ta upp till 14 dagar då vi förvarar guldet i en extern värdedepå. Vid retur beställer vi tillbaka guldet därifrån.

    Behöver du mer information är du välkommen att kontakta kundservice!

  • Vad händer om mitt Guldbrev försvinner?

    När du skickar in ditt guld till oss görs det i Postens REK -brev. Ditt guld blir automatiskt försäkrat med upp till 10 000 kronor. Har du guld som är värt mer än 10 000 kronor går det bra att beställa flera Guldbrev så du kan dela upp din försändelse.

    Postens REK-brev är ett av de säkraste sätten att skicka föremål. Vi står för fraktkostnaden när du skickar in ditt Guldbrev. När du väljer Guldbrev ingår även försäkringen till oss utan extra kostnad. Om ditt REK -brev mot alla odds skulle försvinna så ersätter vi dig för din skada upp till 10 000 kr.

  • Får ni ofta in stulet guld?

    Vi har datasystem för att ertappa stulet guld. Allt guld dokumenteras och lagras så att Polisen enkelt ska kunna gå igenom stora mängder guldföremål på kortast möjliga tid. Vi har ett nära samarbete med Polisen som när som helst kan komma och göra stickprover. Detta gör Guldbrev till den minst lyckosamma köparen för tjuven att sälja guld till! Vi har våra egna metoder för att hjälpa Polisen att identifiera stulet guld.

  • Vad har ni för öppettider?

    Mån - Fre 09.00 - 17.00 är våra vanliga öppettider. Kolla dock "Kontakta oss" där vi skriver om dessa normala öppettider inte skulle gälla någon dag eller speciell helgdag. Det går dock bra att beställa hem ett Guldbrev när som helst på dygnet, året runt, men uppgifterna behandlas först nästkommande arbetsdag.

  • Köper ni silver?

    Ja vi köper silver. För att vi ska köpa silvret måste det inneha en finhaltstämpel, exempelvis 925 eller 830.

    Det går bra att skicka in guld och silver blandat i samma påse.

  • Köper ni stenar/pärlor?

    Det går bra att skicka in föremål som har stenar eller pärlor. Dock värderar vi ej dessa och man får ej betalt för dem, då de sällan har ett andrahandsvärde.

    Önskar man behålla stenarna/pärlorna rekommenderar vi att man plockar bort dessa innan man skickar in sina föremål. Det gör ingenting om man skadar föremålet i samband med detta.

  • Kan man lita på Guldbrev?

    Absolut, man kan alltid lita på Guldbrev. Vi har funnits sedan 2009 och har över 100 000 nöjda kunder i Sverige. Vi har högt betyg på Trustpilot och över 7 000 följare på Facebook. Om du har några frågor eller funderingar så kan du alltid nå vår kundtjänst på telefon under öppettiderna på vardagar, eller på vår e-mail.

Fick du inte svar på din fråga? Ring oss på: 08-12 00 28 00

Telefontider är Måndag - Fredag 09.00 - 17.00

Beställ inom
Tim
00:
Min
00:
Sek
00

så skickar vi ditt Guldbrev idag.
Ditt Guldbrev® skickas hem till den folkbokföringsadress som ditt personnummer är knutet till varför vi behöver denna uppgift.

  • Pengar senast 24h efter värdering

  • Högt förtroende hos Trustpilot

  • Försäkrat genom Postens REK-brev

  • Återvinning av guld är hållbart

Sälj guld till vårt högsta guldpris

Uppdaterat 2024-03-19

(per gram för 24 karat)

  • 14k
  • 18k
  • 20k
  • 24k

Gäller guldtackor från Boliden som skickas nästkommande vardag, maximerat till 25 gram/person. Se vår prislista, villkor för pris med snabbhetsbonus och villkor för våra högsta priser här.

Beställ gratis guldbrev